dissabte, 21 de juny del 2014

La Santa Escala, el lloc més sagrat del Vaticà

Estimats amics que em llegiu, com s'acosta la nit de Sant Joan, la més plena de màgia i color de l'any he decidit començar un viatge cap al llocs on podem trobar peces molt venerades pels fidels de diferents religions.
El nostre primer destí és el més menut dels païssos, el Vaticà, que és el centre religiós dels cristians catòlics. A part de la seua imponent Basílica de sant Pere i plaça, posseix alguns espais dispersats per la ciutat de Roma. Un d'ells és la basílica de Sant Joan del Laterà que es considera l'església més antiga i de més rang puix és la catedral de Roma presidida pel més isigne dels bisbes catòlics, el Papa.
El lloc conegut com terres lateranes pertanyia a una família romana vinguda a menys, al segle III passà a mans de l'emperador Caonstantí I i aquest la va regalar al Papa Melquíades en gratitud a Crist que havia ajudat l'emperador a guanyar la batalla de Pont Milvi després d'apareixer-li en somnis. A partir d'aquest moment el cristianisme es converteix en oficial i el Papa queda oficialment establit i reconegut a Roma.
Agafar el metro i baixar en una parada de nom San Giovanni és la millor forma d'accedir a la Basílica. El primer que has de buscar només baixar és la porta de Sant Joan una resta de les muralles que encara es manifesta elegant i imponent.


Travessada la porta de San Giovanni l'espectacular façana neoclàssica de la Basílica et deixarà bocabadat. És similar a la de Sant Pere i la de Santa Maria la major.


El seu interior és meravellós per la quantitat i qualitat dels seus frescos i l'espectacular ornamentació del seu sostre.

 
Però el que més em va cridar l'atenció va ser un baldaquí gòtic situat sobre una altar on sols el bisbe de Roma pot celebrar missa. Es diu que els caps de Sant Pere i Sant Pau estan situats baix, jo m'he assabentat avui, però el dia que el vaig visitar ja em va paréixer un lloc màgic.


Darrere d'aquest altar, en l'absis de l'església està situada la càtedra, el tron episcopal del Papa, el lloc està decorat amb un bell mosaic.


El claustre de l'església data del segle XIII i és dels més impressionants que mai he vist, les seues columnes salomòniques decorades amb mosaic de marbre són una autèntica meravella.

 

Però el motiu de l'entrada era visitar el lloc amb la col·lecció de relíquies més importants de tota la cristiandat i aquesta col·leció que serà o no la més important es troba en un lloc molt prop de la basílica que s'anomena el Sancta Sanctorum. Diferents Papes es dedicaren a recollir objectes sagrats com són el sant prepuci de Crist, un tros de pa del sant sopa i moltíssimes més per a pregar de forma íntima.
Per a pujar a aquest lloc sagrat s'ha de fer a través d'una escala no menys sagrada, l'escala del palau de Pilats que va pujar el propi Crist abans de ser jutjat. L'escala va ser duta a Roma per ordre de Santa Helena, la mare de Constantí després de trobar la creu de Crist i moltes coses més en el seu viatge a Jerusalem. L'escala de marbre està protegida per una altra de fusta de roure i es tan sagrada que sols es pot pujar agenollat. Jo vaig començar a fer-ho però aviat vaig desistir, no sabia que dalt m'esperava el Sancta Sanctorum.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada