dissabte, 24 de maig del 2014

"El torico", l'origen de la ciutat de Terol

Segons conta una bonica llegenda Terol va ser fundada per uns homes que esperaven una senyal divina per a decidir el lloc on crear una ciutat. Aquesta senyal va arribar quan un bou va ser enlluernat per una estrela després de bramar. Llegenda o no el que és cert és que un bou és el símbol de la ciutat i apareix en l'escut de la ciutat i a més presideix la plaça principal coneguda com a plaça de Carlos Castel.


L'escultura del bou descansa sobre una desproporcionada columna que forma part d'una font del segle XIX, encara que en aquest lloc ha existit font des del segle XIV.
En la plaça podem trobar un dels millors exemples d'arquitectura modernista de la ciutat, la casa teixits "el torico" construida per l'arquitecte de tarraconí Pau Monguió. I coneguda amb aquest nom per que la planta baixa es dedicà durant molts anys a la venda de teixits. Hui en dia s'hi ubica una seu bancària i sols es conserva la façana de l'edifici original.


La plaça és el centre neuràlgic de la ciutat i un dia del mes de juliol uns joves li posen al "torico" un mocador roig inagurant-se d'aquesta forma les trepidants festes de l'àngel. Però la resta de l'any la plaça és un lloc deliciós per a gaudir del pas del temps i la gent.



Sempre recordaré la primera vegada que vaig sentir parlar del "torico". Jo tindria uns huit anys i  junt als meus pares i el meu germà feia el meu primer viatge. Un autobús de gent del poble es dirigia a passar un cap de setmana en Bronchales però de camí es visitaria Albarracín i Terol. Llavors el meu pare ens va dir que veurien al torico i el meu germà va preguntar si li deixarien a ell torejar-lo ja que com era un bou menut. Imagineu-vos la cara de sorpresa de mon pare. Mon pare va constestar-li que era un bou d'obra i no es podia torejar.


1 comentari:

  1. It was funny when I saw El Torico the first time. I think all of us guessed that, because its fame, It would be bigger than it is. But it is interesting any way.

    ResponElimina