dissabte, 12 de juliol del 2014

Topkapi sarayi, el centre de poder, del luxe i la devoció de l'imperi Otomà

Poc després de l'ocupació otomana de Constantinoble, en l'any 1459 el sultà Mehmet II manà construir el seu palau que es convertiria en el centre de govern del poderós imperi Otomà fins que el sultà Abdul Mecid I es traslladà al palau de Dolmabahçe en 1853.

La conquesta de Constantinoble va ser un dels grans triomfs de l'expansió de l'islam i per això els otomans es convertiren en la nació islàmica més poderosa del món. Però les ciutats sagrades de l'islam, Medina i La Meca es trobaven en la península aràbiga, molt lluny de Topkapi, aixi que tots els sultans van intentar adquirir les relíquies més sagrades de l'islam fins convertir Istambul un nou centre de pergrinació. Hui aquestes relíquies s'exposen en el palau de Topkapi que és alhora un museu i un dels monuments més visitats de la ciutat.

Per a entrar al palau cal pagar una o dues entrades, en el cas de voler visitar l'harem, i travesar l'elegant porta de la salutació.


El palau s'articula en quatre bonics patis delimitats per construccions que tracten de recordar els campaments de nòmades d'on provenen els turcs.


Al primer pati es troba un pavelló conegut com el divan que era el lloc de reunió dels visirs, de vegades el sultà els escoltava amagat en un espai secret. La decoració interior i la porta daurada són espectaculars.



Les cuines imperials també estan ubicades al primer pati i contenen una col·lecció de ceràmica i cristall, jo les vaig pillar en procés de restauració així que observant els seus fumerals em vaig fer una idea de la seua magnitud.


Al segon pati es trobava la biblioteca d'Ahmet III, aquesta impressionant font formava part de la seua decoració.

 


En un pavelló del segon pati s'exposen una col·leció de les més ostentoses joies del món que pertanyia als sultants i també els seus rics vestits, però està prohibit fer fotografies.



En el saló privat conegut com el pavelló del mantell sagrat s'exposen relíquies d'allò més venerades per a la religió islàmica com són un mantell,una dent, pels de la barba,una petjada i l'espasa de Mahoma com també l'espasa de David o el bastó de Moises.

 

El tercer pati ofereix vistes molt boniques de l'estret del Bòsfor i conté el pavelló de Bagdad un dels més profussament decorats. Aquest pavelló es va constrair per celebrar la conquesta d'aquesta ciutat per part dels otomans.


 

Cal gaudir de la impressionant panoràmica del barri de Beyoglu coronat per la Torre Galata, si tens sort amb menys boira de la que em vaig trobar jo.


Sols et queda visitar l'harem, un conjunt laberíntic de 300 habitacions on s'han perpetrat i conspirat multitud  de crims per part de les concubines del sultà que tractaven que el seu fill ascendirà al poder. Jo per falta de temps no ho vaig fer i sols m'emportí de record la panoràmica dels seus fumerals.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada