El proper diumenge 8 de novembre el museu del Louvre farà dos-cents trenta-dos anys que va obrir les seues portes al públic, quatre anys després de la revolució francesa de 1789. I farà unes poques setmanes el museu passà a ser portada de tota la premsa mundial pel robatori de joies històriques que un grup de lladres no massa sofisticats perpetraren deixant en evidència les mesures de seguretat d'un dels museus amb el més ric patrimoni del nostre planeta. Per tant encetem la darrera ronda d'entrades de l'any que ens portarà per diversos museus.
Però abans d'entrar al museu just davant de l'ala oest de l'edifici ens detindrem a observar l'arc del carroussel, un arc del triomf que va manar construir Napoleó en l'any 1807. Està inspirat en l'arc del triomf romà del foro de Roma conegut amb el nom d'arc de Septimi Sever del segle III dC. L'arc del carroussel conmemora la victoria de l'exèrcit francés en la batalla d'Austerlitz.
Per darrere de l'arc podrem veure la Roue de París, una roda de fira no tan famosa ni tan gran com la London Eye, ni tan antiga com la del Prater de Viena. La que es veu hui en dia es va inaugurar en l'any 2000 en record de la Grand Roue de Paris de 1900 de l'exposició universal. Al 2019 es va posar on està ara, al jardí de Tulleries, però es va desmuntar durant els jocs olímpics del 2024. Ara torna a estar operativa.
I ara sense cap dilació entrarem al pati central on s'articulen els edificis del Museu del Louvre. Cal dir abans que Louvre abans del més de dos segles que porta de nuseu va ser palau reial des del segle XIII fins a l'any 1682 quan el rei Lluis XIV es trasllada a Versailles. Per`abans ja existia com a castell defensiu i polvorí.
El que més capta l'atenció dels visitants del pati d'armes no és l'arquitectura renaixentista d'aquest antic palau reial, és més bé la piràmide de metall i vidre aixecada en l'any 1989 seguint el disseny l'arquitecte Ieoh Ming Pei. Crec que amb la nova remodaleció, la piràmide polèmica des del seu primer dia, té els dies comptats. Aixì escenes cinematogràfiques històriques com la de Tom Hanks i Audrey Tautou en el Código da Vinci seran encara més de ficció.

Per a conèixer el museu més visitat del món i el més gran dedicat a l'art sols tres recomanacions. La primera és fer-ho de matí, deixar-ho per a més tard després d'haver patejat la ciutat de la llum farà que arribes a un estat de fatiga que no et deixarà gaudir de les seues meravelloses obres d'art. La segona és la d'adquirir les entrades amb antel·lació, pot ser que arribes sense entrada i ja no la pugues ni comprar. I la tercera i última és documentar-te i sel·lecionar aquelles obres que més t'interessen. Després ja sols queda entrar i quedar-se esbalaït del seu contingut i també del continent.


La meua selecció no podia deixar de banda el quadre més famós del món, la Monna Lisa o la Gioconda. Una de les obres mestres de l'art universal feta pel genial Leonardo da Vinci en els primers anys del segle XVI. La seua fama a banda de l'excel·lent tènica del mestre Leonardo, és el misteri de l'expressió de la dama italiana i el fet que va ser robada a principis del segle XX. Ara la Gioconda té una sala per a ella sola i cal fer una miqueta de cua per a visitar-la. Amb la pròxima remodelació, estarà en una sala separada que permetrà visitar-la a més calma.
Però la Gioconda no és l'única obra de Leonardo da Vinci al museu, ni tampoc l'únic retrat de damisel·la renaixentista, altra dama la belle Ferrionière també està ací. Aquesta dona burgesa va ser amant del rei Francesc I de França. Leonardo li va fer altre retrat més famós que es troba a un museu de Cracòvia on apareix la jove acaronant un ermini.
De pintura francesa no em podia perdre de cap manera quatre quadres, el primer és obra de Eugène Delacrois de nom la llibertat guiant al poble. El va pintar en l'any 1830 i simbolitza la revolució francesa de 1789, un alçament encapçalat per una dona, la llibertat.
El segon quadre de pintura francesa me'l va recomanar la búsqueda en google i s'anomena el rai de la Medusa. En ell es representa de la manera més cruel el sofriment dels nàufrags del vaixell Medusa davant de les costes del Senegal quan estan a punt de ser rescatats. Aquesta obra la va realitzar el pintor Théodore Géricault en 1818.

El tercer era del meu interés per que representa un moment històric, la coronació com a emperador per part del papa Pius VII, o sense pendre cap partit, de Napoleó Bonaparte. Per que a la fi va ser ell el qui es va co·locar la corona. Aquest quadre va ser encomanat pel matetix Napoleó al pintor Jacques-Louis David i em recorda la història que una amiga en va contar sobre sa mare. La mare havia sigut fallera major feia anys i amb el 50é aniversari de la falla va eixir a la presentació junt altres històriques falleres majors, però no va deixar que el president de la falla, amb qui no es parlava, li posara la banda. Per tant va ser ella mateixa la que es posà la banda de fallera major.

El darrer quadre francés que tenia en llista és la mort de Marat no per la seua bellesa, més bé per que apareixia al llibre d'història de 1r BUP i me recordava una classe amb la professora Carmen Yago. Ens explicava que Marat un dels més influents polítics de la revolució va acabar assassinat dins la banyera on passava moltes hores per que patia d'unes picors que suportava millor estant en remulla. Aquest quadre anomenat la mort de Marat és també obra de Jacques-Lois David.

No sols de pintura viu el Louvre per que a les seues sales podem trobar també obres escultòriques, dues d'elles són de fama mundial. La primera, anomenada la Victòria de Samotracia, representa una deessa grega portant la victòria sobre la proa d'una nau. És del segle II abans de Crist i hui es troba presidint una monumental escala del Louvre. En l'any 2013 va ser el ninot gran de la falla municipal de l'ajuntament de València. Carmen Janeiro, la Jesulina, quan la va veura va dir que era un àngel i li van explicar que era Niké la deesa de la victòria.
I no tan espectacular per ser de dimensions reduïdes però si d'una perfecció i bellesa incomparable és la segona escultura, la Venus de Milo, uuna escultura de la grècia clàssica del segle II abans de Crist que representa a Venus o Afrodita, la deesa de l'amor.
I després de fer un repàs a la millor o més famosa pintura i escultura del museu, passarem a veure una obra de la tercera gran de les arts, l'arquitectura. No és del propi edifici del Louvre, era part d'un palau que teniem a casa nostra, al el cap i casal, . On hui està el mercat de Mossen Sorell en el barri del Carme hi havia abans un palau gòtic del segle XV que es va cremar al segle XIX. La seua portalada gòtica de pedra es pot veure ací a mil quilòmetres d'on estava.